CDA: Uitzetting Roma bij overlast/Gevaarlijke uitspraken mevr Sterk
CDA: UITZETTING ROMA BIJ OVERLAST
UITSPRAKEN MEVR STERK GEVAARLIJK EN POPULISTISCH
UITZETTING ''CRIMINELE'' ILLEGALEN/DUBBELE STRAF
INLEIDING
Geachte Redactie en lezers van Ekudos,
Net hebben wij de inhumane en illegale Roma-uitzettingen door de Franse president Sarkozy, na een gerichte hetzecampagne tegen de Roma achter de rug1, of het Nederlandse CDA Tweede Kamerlid mevr Sterk verklaart, dat ''Roma, die overlast veroorzaken'' dienen uit Nederland dienen te worden uitgezet 2
Hoewel Sterk in een schrijven aan ondergetekende verklaarde, niet ''Roma als groep'' te willem viseren, maar ''slechts'' criminele Roma, is dit zeer twijfelachtig, gezien het specifiek noemen van Roma
En nogmaals, wel zeer kort na de Roma uitzettingen door de Franse president Sarkozy 3
Naar mijn mening lift Nederland en met name hier het CDA, dus mee op gevaarlijk, xenofoob en populistisch gif, dat West-Europa steeds meer in zijn grip krijgt
Bovendien kan de actie van mevrouw Sterk niet losgezien worden van de heilloze onderhandelingen tussen het CDA, VVD en de extreem-rechtse PVV 4, dat de Nederlandse rechtsstaat bedreigt 5
Uitzetting criminele ''illegalen''/een dubbele straf
Naast haar al dan niet viseren van Roma als groep refereert Sterk aan de ''wetgeving'' waarbij illegalen in het algemeen met een strafblad worden uitgezet
Dat kan dan wel bestaande wetgeving zijn
Ik ben het daarmee grondig ONeens, zoals ik dan ook in mijn reactie aan Sterk schrijf, omdat hier sprake is van een ''dubbele straf''
Immers, in de meeste gevallen is er ook reeds een gerechtelijke veroordeling aan vooraf te gaan
Daarnaast is er bij ''strafblad'' bij illegalen ook reeds sprake bij een licht vergrijp, zoals het stelen van een brood.
Bovendien kunnen de betreffende ''illegalen'' worden uitgezet naar waar zij vanwege arnoede geen toekomst hebben voor velen nu juist de reden voor vertrek naar Europa
Vrijwaring van armoede is een fundamenteel recht
Nog ernstiger is uitzetting naar oorlogsbebieden schending van het recht op veilighieid OF bij gevaar op persoonlijke vervolging
Uitzetting naar landen waar mensen persoonlijk risico lopen is internationaalrechtelijk verboden en Nederland weet dat 6
Om tegen Sterk's uitspraken te protesteren, heb ik haar aangeschreven
Onder P/S vermeld ik mijn eerste brief aan mevr Sterk A en daaronder haar reactie B
Tenslotte kunt u onder C kennisnmemen van mijn laatste reactie aan haar
Zeker in het licht van de heilloze coalitieonderhandelingen met als inzet PVV gedoogsteun zijn haar uitspraken zeer gevaarlijk 7
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
1
''The French government has engaged in a highly publicized campaign against migrant Roma from Eastern Europe, using inflammatory rhetoric linking the Roma with crime.''
HUMAN RIGHTS WATCH
SEPTEMBER 14 2010
EU: A KEY INTERVENTION IN ROMA EXPULSIONS
http://www.hrw.org/en/news/2010/09/14/eu-key-in...
2
CDA/ROMA BIJ OVERLAST LAND UIT
http://www.rtl.nl/ (/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/21/binnenland/cda_-roma-bij-overlast-land-uit.xml
JOOP.NL
CDA WIL ROMA DUMPEN IN ROEMENIE EN BULGARIJE
21 SEPTEMBER 2010
http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/cda_...
3
BNR RADIO
''BIJ HET CDA ZIJN ALLE REMMEN LOS''
21 SEPTEMBER 2010
http://www.bnr.nl/artikel/20314577/bji-cda-zijn...
4
NOS
ANNE FRANK STICJHTING: WILDERS EXTREEM-RECHTS
19 NOVEMBER 2009
http://nos.nl/artikel/81111-anne-frank-stichtin...
5
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheids...
6
Article 33. - Prohibition of expulsion or return ("refoulement")
1. No Contracting State shall expel or return ("refouler") a refugee in any manner whatsoever to the frontiers of territories where his life or freedom would be threatened on account of his race, religion, nationality, membership of a particular social group or political opinion.
http://www1.umn.edu/humanrts/instree/v1crs.htm
7
BNR RADIO
''BIJ HET CDA ZIJN ALLE REMMEN LOS''
21 SEPTEMBER 2010
http://www.bnr.nl/artikel/20314577/bji-cda-zijn...
''
Daarom ook kon haar uitspraak in verband worden gebracht met de kabinetsformatie: hier werd nog eens getoond dat het CDA de bocht naar rechts heeft ingezet, op weg naar de aanhang van Geert Wilders! Er moet blijkbaar populistische taal worden uitgeslagen om in het PVV-kamp aanhang te krijgen.
Voor de CDA’ers die de formatie van dit in minderheidskabinet toch al niet zagen zitten, was duidelijk dat de fractie bereid was ieder beginsel te laten varen om met steun van de PVV te kunnen regeren.''
BRON:
TROUW
BRIEF HOOFDREDACTEUR
''ROMA STAAN IN DE BOCHT NAAR RECHTS''
25 SEPTEMBER 2010
http://www.trouw.nl/opinie/brief-hoofdredacteur...
CORRESPONDENTIE MET CDA KAMERLID MEVROUW STERK TAV HAAR UITSPRAKEN OVER DE UITZETTING VAN ROMA ''BIJ OVERLAST''
A REACTIE AAN MEVROUW STERK
AAN MEVROUW STERK
CDA FRACTIELID TWEEDE KAMER DER STATEN GENERAAL
TAV UW UITSPRAKEN OVER ''UITZETTING ROMA BIJ ''OVERLAST''
Artikel 19
Bescherming bij verwijdering, uitzetting en uitlevering
1. Collectieve uitzetting is verboden.
Artikel 19, Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie
http://eur-lex.europa.eu/nl/treaties/dat/32007X...
Artikel 19 heeft hier betrekking op de illegale en inhumane Roma uitzettingen door de Franse president Sarkozy
Geachte mevrouw Sterk,
Bij dezen wil ik graag uw aandacht vragen voor het volgende:
Ik heb met verontrusting kennisgenomen van uw recente uitspraak, waarbij u bij uw verdediging van de overigens reeds lang bij wet vastgelegde uitzetting van illegalen, die zich schuldig maken aan misdrijven
In het byzonder vind ik uw benadrukking van de Roma zeer stuitend.
Zie ook/u bekend:
http://www.rtl.nl/ (/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/21/binnenland/cda_-roma-bij-overlast-land-uit.xml
U stelt dan weliswaar, niet aan de Roma als specifieke groep te refereren, feit blijft, dat u zich wel in het byzonder over de Roma uitlaat
Dat is naar mijn mening discriminerend en criminaliserend
Zeker gezien tegen het licht van de inhumane en illegale uitzettingen van grote groepen Roma door de Franse president Sarkozy, na een maandelange hetze waarbij Roma stelselmatig werden gecriminaliseerd
Met dergelijke uitspraken speelt u bovendien de extreem-rechtse PVV, waarmee uw partij, mi tot haar schande, op dit moment formatiebesprekingen voert, in de kaart
Maar afgezien van uw targetting van de Roma in het algemeen, ben ik verklaard tegenstander van de in de vreemdelingenwet vastgelegde uitzetting van ''illegalen'', die in aanraking zijn gekomen met Justitie
In de eerste plaats, omdat dat ''in aanraking komen'' reeds een zeer licht vergrijp kan impliceren, maar meer fundamenteel vind ik dat discriminerend, omdat hier sprake is van een ''dubbele straf''
En de veroordeling of straf als zodanig, en daarnaast ook nog de uitzetting, waardoor velen worden beroofd van de mogelijkheid, een menswaardigere toekomst op te bouwen dan in het herkomstland, nog afgezien van de te lopen risico's vanwege gevaarlijke situaties zoals burger oorlog en vervolging
Ook in geval van EU burgers, waartoe de Roma behoren, is er sprake van dergelijke uitzettingscriteria
Ik wijs dat, nogmaals, ten zeerste af
Tenslotte wil ik u, als behorend tot een zich ''christelijk'' noemende partij, ook nog wijzen op het onchristelijke karakter van uw standpunten, juist tegenover een reeds zo kwetsbare groep als de Roma, die niet alleen in Frankrijk, maar ook in een groot aantal Oost-Europese landen blootstaat aan discriminatie
Ik wijs u op de speciale Roma pagina van Amnesty Internatiional Nederland
Zie www.amnesty.nl
In dit verband wil ik de volgende Woorden uit het Nieuwe Testament onder uw aandacht brengen, waarmee ik eindig:
'
''Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere!
Wanneer hebben wij u hongerig gezien en gespijzigd en dorstig en te drinken gegeven?
En wanneer hebben wij u een vreemdeling gezien en geherbergd, of naakt en gekleed?
En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen:
''Voorwaar ik zeg u, voor zover gij dit aan een van deze mijn minsten Broeders gedaan hebt, zo hebt Gij dit Mij gedaan''
Mat.25:37-40''
Ik spreek de hoop uit, dat u, deze Woorden indachtig, zich in het vervolg niet alleen niet zal uitspreken tegen een specifieke bevolkingsgroep
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
B REACTIE MEVROUW STERK AAN MIJN ADRES
Geachte mevrouw Essed,
Hartelijk dank voor uw mail naar aanleiding van het nieuws over Roma en uitzettingen. Ik heb aangegeven dat ook Roma zich in Nederland moeten houden aan de regels voor bijvoorbeeld onderwijs en werk. Illegale Roma die niet werken horen niet in Nederland te blijven. Illegale Roma die zich schuldig maken aan misdrijven moeten, zoals bij andere illegale criminele vreemdelingen ook gebeurt, het land verlaten. Dat is overigens nu al bestaande wetgeving en geldt voor alle mensen die naar Nederland komen. Voor Roma worden geen uitzonderingen gemaakt.
In veel gemeenten zijn al jarenlang grote problemen met Roma, hoewel dat tussen de verschillende groepen sterk verschilt. Uit een recente brief van de minister aan de Tweede Kamer bleek dat alleen al in Nieuwegein naar schatting een kwart van de Roma jongeren onder de 18 jaar een strafblad heeft. Boven de 18 jaar betreft dat driekwart. Ik ben van mening dat de overheid daar bovenop moet zitten en gericht beleid moet voeren. Zo worden meisjes vaak op jonge leeftijd al uitgehuwelijkt of gaan zij niet naar school, maar zijn actief als straatmuzikanten. Leerplichtambtenaren van de gemeenten en ook jeugdzorg moeten hier tegen optreden.
Het is niet de bedoeling om de Roma als etnische groep te behandelen. Ieder individu moet apart worden beoordeeld. Wij hebben duidelijke, bestaande regelgeving. Iedereen die in Nederland woont, moet zich aan de wet houden.
Met vriendelijke groet,
Mirjam Sterk
CDA Tweede Kamerlid
Woordvoerder Immigratie & Integratie
C MIJN REACTIE OP HET ANTWOORD VAN MEVROUW STERK
REACTIE OP MAIL MEVROUW STERK
Geachte mevrouw Sterk,
Bij dezen vriendelijk bedankt voor uw snelle reactie op mijn kritiek op uw uitlatingen tav uitzettingen van Roma met een strafblad in het algemeen en ''illegalen'' met een strafblad in het byzonder
Ik ben verheugd te horen, datu Roma niet als etnische groep hebt willen aanduiden inzake uw recente uitspraken over de uitzetting van ''illegalen'' met een strafblad
Overigens wekte u met uw uitspraken wel de indruk, ondat u de nadruk legde op de positie van de Roma
Zie nogmaals
http://www.rtl.nl/ (/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/21/binnenland/cda_-roma-bij-overlast-land-uit.xml
Overigens zal het u niet ontgaan zijn, dat mijn kritiek niet alleen uw vermeende focus op Roma gold, maar dat mijn bezwaren eveneens gelden de uitzetting van ''illegalen'' met een strafblad
Ik ben mij er terdege van bewust, dat dit is vastgelegd in de vreemdelingenwetgeving
Overigens is er ook een vergelijkbare uitzettingsbepaling tav EU burgers
In beide gevallen heb ik hiertgen bezwaren
Wanneer een illegaal een strafblad heeft, impliceert dat in de meeste gevallen, dat er reeds een straf ten uitvoer is gebracht
Ik vind het dan onterecht, dat daarna ook nogeens uitzetting volgt, aangezien ik dat beschouw als een ''dubbele straf''
Bovendien zult u zich terdege realiseren, dat een ''strafblad'' bij illegalen eveneens kan behelzen een licht vergrijp
Gevaarlijk vind ik een dergelijke uitzetting bovendien, zeker in het geval van illegalen, omdat zij hetzij teruggestuurd worden naar armoede, hetzij naar burger oorlog, hetzij in extremis, naar een vervolgingssituatie
Vrijwaring van armoede is een internationaal erkend recht, evenals recht op veiligheid en vrijwaring van vervolging
Zeker in geval van het laatste loopt Nederland de kans, zich schuldig te maken aan het u bekende refoulement
Dit is internationaalrechtelijk verboden
Daarbij is er dan sprake van schending van artikel 3, EVRM
Problemen met Roma:
Mevrouw Sterk, zonder meer ga ik ervan uit, dat er met specifieke groepen Roma-jongeren in bepaalde gemeenten problemen zijn, zoals eveneens met Marokkaanse, Antilliaanse en autochtone jongeren het geval is
Naar mijn mening echter schuilt de oplossing niet in uitzetting, maar het opsporen van de sociaal-maatschappelijke oorzaken van deze problematiek en het op een juiste manier resocialiseren in de samenleving van dergelijke criminele jongeren, nadat zij hun straf hebben uitgezeten
Nogmaals, ik ben mij ervan bewust, dat hier sprake is van bestaande wetgeving, maar ook deze kan schuren tegen de mensenrechten en internationale Verdragen
Wat mij betreft is dat hier het geval
Ik spreek de hoop uit, dat u over bovenstaande zult willen nadenken
Tot slot:
U zult hebben opgemerkt, dat ik het woord ''illegaal'' tussen aanhalingstekens heb geplaatst
De reden is, dat ongeacht de bestaande wetgeving, voor mij geen mens illegaal is, maar een naaste-medeburger, ongeacht afkomst of al dan niet geldige Nederlandse papieren
Vriendelijk bedankt voor het lezen van deze brief
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
UITSPRAKEN MEVR STERK GEVAARLIJK EN POPULISTISCH
UITZETTING ''CRIMINELE'' ILLEGALEN/DUBBELE STRAF
INLEIDING
Geachte Redactie en lezers van Ekudos,
Net hebben wij de inhumane en illegale Roma-uitzettingen door de Franse president Sarkozy, na een gerichte hetzecampagne tegen de Roma achter de rug1, of het Nederlandse CDA Tweede Kamerlid mevr Sterk verklaart, dat ''Roma, die overlast veroorzaken'' dienen uit Nederland dienen te worden uitgezet 2
Hoewel Sterk in een schrijven aan ondergetekende verklaarde, niet ''Roma als groep'' te willem viseren, maar ''slechts'' criminele Roma, is dit zeer twijfelachtig, gezien het specifiek noemen van Roma
En nogmaals, wel zeer kort na de Roma uitzettingen door de Franse president Sarkozy 3
Naar mijn mening lift Nederland en met name hier het CDA, dus mee op gevaarlijk, xenofoob en populistisch gif, dat West-Europa steeds meer in zijn grip krijgt
Bovendien kan de actie van mevrouw Sterk niet losgezien worden van de heilloze onderhandelingen tussen het CDA, VVD en de extreem-rechtse PVV 4, dat de Nederlandse rechtsstaat bedreigt 5
Uitzetting criminele ''illegalen''/een dubbele straf
Naast haar al dan niet viseren van Roma als groep refereert Sterk aan de ''wetgeving'' waarbij illegalen in het algemeen met een strafblad worden uitgezet
Dat kan dan wel bestaande wetgeving zijn
Ik ben het daarmee grondig ONeens, zoals ik dan ook in mijn reactie aan Sterk schrijf, omdat hier sprake is van een ''dubbele straf''
Immers, in de meeste gevallen is er ook reeds een gerechtelijke veroordeling aan vooraf te gaan
Daarnaast is er bij ''strafblad'' bij illegalen ook reeds sprake bij een licht vergrijp, zoals het stelen van een brood.
Bovendien kunnen de betreffende ''illegalen'' worden uitgezet naar waar zij vanwege arnoede geen toekomst hebben voor velen nu juist de reden voor vertrek naar Europa
Vrijwaring van armoede is een fundamenteel recht
Nog ernstiger is uitzetting naar oorlogsbebieden schending van het recht op veilighieid OF bij gevaar op persoonlijke vervolging
Uitzetting naar landen waar mensen persoonlijk risico lopen is internationaalrechtelijk verboden en Nederland weet dat 6
Om tegen Sterk's uitspraken te protesteren, heb ik haar aangeschreven
Onder P/S vermeld ik mijn eerste brief aan mevr Sterk A en daaronder haar reactie B
Tenslotte kunt u onder C kennisnmemen van mijn laatste reactie aan haar
Zeker in het licht van de heilloze coalitieonderhandelingen met als inzet PVV gedoogsteun zijn haar uitspraken zeer gevaarlijk 7
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
1
''The French government has engaged in a highly publicized campaign against migrant Roma from Eastern Europe, using inflammatory rhetoric linking the Roma with crime.''
HUMAN RIGHTS WATCH
SEPTEMBER 14 2010
EU: A KEY INTERVENTION IN ROMA EXPULSIONS
http://www.hrw.org/en/news/2010/09/14/eu-key-in...
2
CDA/ROMA BIJ OVERLAST LAND UIT
http://www.rtl.nl/ (/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/21/binnenland/cda_-roma-bij-overlast-land-uit.xml
JOOP.NL
CDA WIL ROMA DUMPEN IN ROEMENIE EN BULGARIJE
21 SEPTEMBER 2010
http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/cda_...
3
BNR RADIO
''BIJ HET CDA ZIJN ALLE REMMEN LOS''
21 SEPTEMBER 2010
http://www.bnr.nl/artikel/20314577/bji-cda-zijn...
4
NOS
ANNE FRANK STICJHTING: WILDERS EXTREEM-RECHTS
19 NOVEMBER 2009
http://nos.nl/artikel/81111-anne-frank-stichtin...
5
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheids...
6
Article 33. - Prohibition of expulsion or return ("refoulement")
1. No Contracting State shall expel or return ("refouler") a refugee in any manner whatsoever to the frontiers of territories where his life or freedom would be threatened on account of his race, religion, nationality, membership of a particular social group or political opinion.
http://www1.umn.edu/humanrts/instree/v1crs.htm
7
BNR RADIO
''BIJ HET CDA ZIJN ALLE REMMEN LOS''
21 SEPTEMBER 2010
http://www.bnr.nl/artikel/20314577/bji-cda-zijn...
''
Daarom ook kon haar uitspraak in verband worden gebracht met de kabinetsformatie: hier werd nog eens getoond dat het CDA de bocht naar rechts heeft ingezet, op weg naar de aanhang van Geert Wilders! Er moet blijkbaar populistische taal worden uitgeslagen om in het PVV-kamp aanhang te krijgen.
Voor de CDA’ers die de formatie van dit in minderheidskabinet toch al niet zagen zitten, was duidelijk dat de fractie bereid was ieder beginsel te laten varen om met steun van de PVV te kunnen regeren.''
BRON:
TROUW
BRIEF HOOFDREDACTEUR
''ROMA STAAN IN DE BOCHT NAAR RECHTS''
25 SEPTEMBER 2010
http://www.trouw.nl/opinie/brief-hoofdredacteur...
CORRESPONDENTIE MET CDA KAMERLID MEVROUW STERK TAV HAAR UITSPRAKEN OVER DE UITZETTING VAN ROMA ''BIJ OVERLAST''
A REACTIE AAN MEVROUW STERK
AAN MEVROUW STERK
CDA FRACTIELID TWEEDE KAMER DER STATEN GENERAAL
TAV UW UITSPRAKEN OVER ''UITZETTING ROMA BIJ ''OVERLAST''
Artikel 19
Bescherming bij verwijdering, uitzetting en uitlevering
1. Collectieve uitzetting is verboden.
Artikel 19, Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie
http://eur-lex.europa.eu/nl/treaties/dat/32007X...
Artikel 19 heeft hier betrekking op de illegale en inhumane Roma uitzettingen door de Franse president Sarkozy
Geachte mevrouw Sterk,
Bij dezen wil ik graag uw aandacht vragen voor het volgende:
Ik heb met verontrusting kennisgenomen van uw recente uitspraak, waarbij u bij uw verdediging van de overigens reeds lang bij wet vastgelegde uitzetting van illegalen, die zich schuldig maken aan misdrijven
In het byzonder vind ik uw benadrukking van de Roma zeer stuitend.
Zie ook/u bekend:
http://www.rtl.nl/ (/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/21/binnenland/cda_-roma-bij-overlast-land-uit.xml
U stelt dan weliswaar, niet aan de Roma als specifieke groep te refereren, feit blijft, dat u zich wel in het byzonder over de Roma uitlaat
Dat is naar mijn mening discriminerend en criminaliserend
Zeker gezien tegen het licht van de inhumane en illegale uitzettingen van grote groepen Roma door de Franse president Sarkozy, na een maandelange hetze waarbij Roma stelselmatig werden gecriminaliseerd
Met dergelijke uitspraken speelt u bovendien de extreem-rechtse PVV, waarmee uw partij, mi tot haar schande, op dit moment formatiebesprekingen voert, in de kaart
Maar afgezien van uw targetting van de Roma in het algemeen, ben ik verklaard tegenstander van de in de vreemdelingenwet vastgelegde uitzetting van ''illegalen'', die in aanraking zijn gekomen met Justitie
In de eerste plaats, omdat dat ''in aanraking komen'' reeds een zeer licht vergrijp kan impliceren, maar meer fundamenteel vind ik dat discriminerend, omdat hier sprake is van een ''dubbele straf''
En de veroordeling of straf als zodanig, en daarnaast ook nog de uitzetting, waardoor velen worden beroofd van de mogelijkheid, een menswaardigere toekomst op te bouwen dan in het herkomstland, nog afgezien van de te lopen risico's vanwege gevaarlijke situaties zoals burger oorlog en vervolging
Ook in geval van EU burgers, waartoe de Roma behoren, is er sprake van dergelijke uitzettingscriteria
Ik wijs dat, nogmaals, ten zeerste af
Tenslotte wil ik u, als behorend tot een zich ''christelijk'' noemende partij, ook nog wijzen op het onchristelijke karakter van uw standpunten, juist tegenover een reeds zo kwetsbare groep als de Roma, die niet alleen in Frankrijk, maar ook in een groot aantal Oost-Europese landen blootstaat aan discriminatie
Ik wijs u op de speciale Roma pagina van Amnesty Internatiional Nederland
Zie www.amnesty.nl
In dit verband wil ik de volgende Woorden uit het Nieuwe Testament onder uw aandacht brengen, waarmee ik eindig:
'
''Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere!
Wanneer hebben wij u hongerig gezien en gespijzigd en dorstig en te drinken gegeven?
En wanneer hebben wij u een vreemdeling gezien en geherbergd, of naakt en gekleed?
En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen:
''Voorwaar ik zeg u, voor zover gij dit aan een van deze mijn minsten Broeders gedaan hebt, zo hebt Gij dit Mij gedaan''
Mat.25:37-40''
Ik spreek de hoop uit, dat u, deze Woorden indachtig, zich in het vervolg niet alleen niet zal uitspreken tegen een specifieke bevolkingsgroep
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
B REACTIE MEVROUW STERK AAN MIJN ADRES
Geachte mevrouw Essed,
Hartelijk dank voor uw mail naar aanleiding van het nieuws over Roma en uitzettingen. Ik heb aangegeven dat ook Roma zich in Nederland moeten houden aan de regels voor bijvoorbeeld onderwijs en werk. Illegale Roma die niet werken horen niet in Nederland te blijven. Illegale Roma die zich schuldig maken aan misdrijven moeten, zoals bij andere illegale criminele vreemdelingen ook gebeurt, het land verlaten. Dat is overigens nu al bestaande wetgeving en geldt voor alle mensen die naar Nederland komen. Voor Roma worden geen uitzonderingen gemaakt.
In veel gemeenten zijn al jarenlang grote problemen met Roma, hoewel dat tussen de verschillende groepen sterk verschilt. Uit een recente brief van de minister aan de Tweede Kamer bleek dat alleen al in Nieuwegein naar schatting een kwart van de Roma jongeren onder de 18 jaar een strafblad heeft. Boven de 18 jaar betreft dat driekwart. Ik ben van mening dat de overheid daar bovenop moet zitten en gericht beleid moet voeren. Zo worden meisjes vaak op jonge leeftijd al uitgehuwelijkt of gaan zij niet naar school, maar zijn actief als straatmuzikanten. Leerplichtambtenaren van de gemeenten en ook jeugdzorg moeten hier tegen optreden.
Het is niet de bedoeling om de Roma als etnische groep te behandelen. Ieder individu moet apart worden beoordeeld. Wij hebben duidelijke, bestaande regelgeving. Iedereen die in Nederland woont, moet zich aan de wet houden.
Met vriendelijke groet,
Mirjam Sterk
CDA Tweede Kamerlid
Woordvoerder Immigratie & Integratie
C MIJN REACTIE OP HET ANTWOORD VAN MEVROUW STERK
REACTIE OP MAIL MEVROUW STERK
Geachte mevrouw Sterk,
Bij dezen vriendelijk bedankt voor uw snelle reactie op mijn kritiek op uw uitlatingen tav uitzettingen van Roma met een strafblad in het algemeen en ''illegalen'' met een strafblad in het byzonder
Ik ben verheugd te horen, datu Roma niet als etnische groep hebt willen aanduiden inzake uw recente uitspraken over de uitzetting van ''illegalen'' met een strafblad
Overigens wekte u met uw uitspraken wel de indruk, ondat u de nadruk legde op de positie van de Roma
Zie nogmaals
http://www.rtl.nl/ (/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/21/binnenland/cda_-roma-bij-overlast-land-uit.xml
Overigens zal het u niet ontgaan zijn, dat mijn kritiek niet alleen uw vermeende focus op Roma gold, maar dat mijn bezwaren eveneens gelden de uitzetting van ''illegalen'' met een strafblad
Ik ben mij er terdege van bewust, dat dit is vastgelegd in de vreemdelingenwetgeving
Overigens is er ook een vergelijkbare uitzettingsbepaling tav EU burgers
In beide gevallen heb ik hiertgen bezwaren
Wanneer een illegaal een strafblad heeft, impliceert dat in de meeste gevallen, dat er reeds een straf ten uitvoer is gebracht
Ik vind het dan onterecht, dat daarna ook nogeens uitzetting volgt, aangezien ik dat beschouw als een ''dubbele straf''
Bovendien zult u zich terdege realiseren, dat een ''strafblad'' bij illegalen eveneens kan behelzen een licht vergrijp
Gevaarlijk vind ik een dergelijke uitzetting bovendien, zeker in het geval van illegalen, omdat zij hetzij teruggestuurd worden naar armoede, hetzij naar burger oorlog, hetzij in extremis, naar een vervolgingssituatie
Vrijwaring van armoede is een internationaal erkend recht, evenals recht op veiligheid en vrijwaring van vervolging
Zeker in geval van het laatste loopt Nederland de kans, zich schuldig te maken aan het u bekende refoulement
Dit is internationaalrechtelijk verboden
Daarbij is er dan sprake van schending van artikel 3, EVRM
Problemen met Roma:
Mevrouw Sterk, zonder meer ga ik ervan uit, dat er met specifieke groepen Roma-jongeren in bepaalde gemeenten problemen zijn, zoals eveneens met Marokkaanse, Antilliaanse en autochtone jongeren het geval is
Naar mijn mening echter schuilt de oplossing niet in uitzetting, maar het opsporen van de sociaal-maatschappelijke oorzaken van deze problematiek en het op een juiste manier resocialiseren in de samenleving van dergelijke criminele jongeren, nadat zij hun straf hebben uitgezeten
Nogmaals, ik ben mij ervan bewust, dat hier sprake is van bestaande wetgeving, maar ook deze kan schuren tegen de mensenrechten en internationale Verdragen
Wat mij betreft is dat hier het geval
Ik spreek de hoop uit, dat u over bovenstaande zult willen nadenken
Tot slot:
U zult hebben opgemerkt, dat ik het woord ''illegaal'' tussen aanhalingstekens heb geplaatst
De reden is, dat ongeacht de bestaande wetgeving, voor mij geen mens illegaal is, maar een naaste-medeburger, ongeacht afkomst of al dan niet geldige Nederlandse papieren
Vriendelijk bedankt voor het lezen van deze brief
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
-
Geplaatst:over 2 jaren geleden, populair sinds over 2 jaren (in 5 uur)
-
Door:
-
Categorie:
-
-
Discussie:
Reageren op dit artikel? Log in of registreer jezelf
Waarom eKudos gebruiken
- Deel en ontdek nieuws, video’s, foto’s en tips
- Schrijf en plaats nieuws dat jij belangrijk vindt
- Start een vriendennetwerk
- Stem! Op ekudos is heel Nederland de redactie
- Geef je mening en start discussies
- Volg het nieuws van vrienden en bekenden
- Start een weblog met gelijk een groot publiek
- Ontdek het leukste en beste nieuws van het web


Dat zal ze leren!
Zolang jij je niet inzet voor het welzijn van de inwoners van Nederland ben je geen knip voor de neus waard.
In dit land hebben we nu eindelijk eens de gelegenheid om criminaliteit goed aan te pakken en ik hoop van harte dat daardoor de leefbaarheid van mijn/ons Nederland weer een stuk verbeterd.
En daar vallen hier wonende Roma niet onder?
Helemaal mee eens. We moesten al die discriminerende xenofoben maar eens oppakken en heel lang ergens ver weg opsluiten. Gaat de leefbaarheid gegarandeerd stukken op vooruit!
De Roma waar het om gaat horen hier inderdaad niet en zijn overigens geen Nederlanders en dat is het woord dat ik beter had kunnen gebruiken. NEDERLANDERS
Over je 2e opmerking: Jij hebt dus het liefst criminelen naast je wonen dan Nederlanders die zeggen dat ze willen dat criminelen worden gestraft??? Het is een keus.
Nu maak je mij ernstig nieuwsgierig, wat doe jij voor Nederland?