Stillpoint Media
Help  |  Contact  |  Voorwaarden
eKudos
Inloggen
Registreren
Plaats Nieuws
Laatste Nieuws

Categorien

Voorpagina Technologie Internet Wetenschap Entertainment Nieuws & Opinie Foto's & Video Groepen
17 kudos
geef kudo
227254

Aandacht voor Israëls apartheid door ludieke actie bij Albert Heijn

Dmv een ludieke actie bij Albert Heijn spoorden activisten van het Nederlands Palestina Komitee en bondgenoten klanten van Albert Heijn aan geen Israëlische producten te kopen. Klanten steunen anders ongewild een Apartheidsregime.
Wil jij ook geen Israëlische producten meer kopen?
Koop dan geen artikelen meer waarvan de streepjescode eindigt met 729.
  • Geplaatst:
    ongeveer 1 maand geleden, populair sinds ongeveer 1 maand (in 1 dag)

  • Door:
    Socrates | 799 artikelen, 3152 kudos, 646 reacties | Voeg Socrates toe als vriend

  • Categorie:
    Nieuws & Opinie

  • Bronlink:
    www.palestina-komitee.nl

  • Deel:
    Deel met je netwerk

  • Om artikelen te kunnen delen met vrienden moet je eerst inloggen of registeren.

  • Discussie:
    Volg discussie

55 reacties op dit artikel:

« Vorige 1 2 Volgende »
Smooth-star
Starrie
09-02-2010 om 15:01
de vraag is of we daarmee de overheid treffen of de gewone mensen ginds...
privé bericht reactie
Pippi
Limburg
09-02-2010 om 15:33
nee.. de Israëlisch moeten gebukt gaan staan
en over zich heen laten lopen door terroristen
die onschuldigen in cafe's opblazen,
en herhaald de wapenstilstand schenden,
dezelfde terroristen die generatie op generatie
hun jeugdigen ophitsen en als kanonnenvoer gebruiken.
privé bericht reactie
Avatar3_medium
silbred
09-02-2010 om 17:46
729 zeg je? Bedankt zal ik eens extra opletten en meer van die 729 kopen dan van dat spul waarop staat: Made in Egypt, Marocco of Syria e.d.
privé bericht reactie
Oberon
Oberon
09-02-2010 om 18:24
Ik koop gewoon wat er in de winkel ligt, afhankelijk van smaak, kwaliteit en prijs. Anders kan ik de halve winkel wel overslaan.
privé bericht reactie
Oberon
Oberon
09-02-2010 om 18:27
Overigens las ik een reportage over dat plaatsje wat aan Gaza grenst, (naam even kwijt) maar de mensen kunnen eindelijk weer normaal leven daar nu de 'vuurpijlen' van de Hamas bandieten zijn gestopt. Je kan vinden wat je wil van de Israelische strafexpeditie in Gaza een jaar terug, maar hun optreden was wel effectief.

Je moet toch wat om je eigen bevolking te beschermen?
privé bericht reactie
Pippi
Limburg
09-02-2010 om 19:23
Laten we hopen dat beide partijen het zo wel genoeg vinden
en hun "verlies" accepteren, alleen al om de jonge generaties
in vrede te laten leven,
en ze niet op te zadelen met het bloedvergieten en de haat
van opa en oma 2 generaties geleden.

beter leven met het "verlies" dan helemaal niet leven
of leven in angst, maar het is typisch een opgehitst clubje ettertjes
dat liever een geweer in de knuisten heeft dan een stuk brood.
privé bericht reactie
Ban_de_bom
loner
09-02-2010 om 20:07
Goede actie!!!
privé bericht reactie
Smooth-star
Starrie
09-02-2010 om 20:24
Ik koop bewust geen producten uit Israel (ok, soms wel zonder dat ik het weet, zoals laatst de Nashi peren...). Maar ik blijf me toch afvragen of het wel zin heeft aangezien die boycot al verschillende keren wereldwijd aangekondigd en gevolgd is.

Ik ben ook geen fan van de andere partij die met bommen hun gelijk proberen te halen. Dat levert ook niets op. Het wordt tijd dat het allemaal ophoudt, maar hoe los je nou zoiets complex op?
privé bericht reactie
Pippi
Limburg
09-02-2010 om 20:58
@Starrie.

door er een punt achter te zetten.
privé bericht reactie
Smooth-star
Starrie
10-02-2010 om 10:06
@Limburg: en hoe doen we dat? We kunnen ze moeilijk allemaal opsluiten?
privé bericht reactie
Ban_de_bom
loner
10-02-2010 om 11:51
De oplossing waar je voor kiest hangt samen met de manier waarop je het conflict bekijkt. Ik ben van mening dat de Israelische politiek de grote boosdoener is, en dat er druk op Israel moet worden uitgeoefend die politiek te veranderen. Zo'n actie bij AH, hoe klein ook, helpt daarbij.
privé bericht reactie
Oberon
Oberon
10-02-2010 om 12:11
Als je zo'n actie als dit gaat voeren, zijn er weer mensen zijn juist dáárom Israelische waar gaan kopen. Voor de rest kan de Israelische boer er ook niets aan doen dat Hamas bestaat en de Israelische regering daar weer wat tegen moet doen.
privé bericht reactie
Bottleneck_beauty_2
Misty
10-02-2010 om 12:40
De enige oplossing, en dat is al menigmaal geprobeerd, is de Israeli uit dat gebied weg te krijgen cq van de kaart te vegen.

Nou, dat gebeurt dus niet of het zou het m.o. in een maanlandschap veranderen.

Die produkt-aktie, tja dat is al een oud liedje en idd werkt het twee kanten op, waarvan ik denk dat @Oberon 12:11 de spijker op de kop slaat.
privé bericht reactie
N2209163750_4579
crisis
10-02-2010 om 12:54
documentaire Checkpoint van Yoav zegt mij voldoende...
Redenen te over om het Palestijnse verzet te rechtvaardigen.
En helaas is de jeugd in de Gaza ook al niet meer te redden..
zoveel haat jegens elkaar.
privé bericht reactie
Oberon
Oberon
10-02-2010 om 12:58
@crisis

Hamas wil niets anders dan Israel vernietigen. Men heeft Israel totaal in de hoek gedreven. Maakt niet uit wát ze doen, ze doen het toch fout in de ogen van de wereld. Het zal toch niet te maken hebben met het feit dat het Joden zijn?

En ondertussen maken extreemrechtse krachten in Israel misbruik van de situatie door steeds meer Palestijnse grond in te pikken. De Palestijnen zijn gewoon te hebberig, Hamas althans. Maar de Palestijnen hebben wel democratisch gekozen voor het terrorisme.
privé bericht reactie
N2209163750_4579
crisis
10-02-2010 om 16:41
@Oberon....ik veroordeel met name de extreem Orthodoxe Israelisch, oftewel Joden...met hun arrogante streken, o.a. de Palestijnse huisvesting en landbouwgebieden onleefbaar te maken, Palestijnen medische hulp te onthouden, hun drinkwatervoorziening, de olijfboomgaarden (vaak enige bron van inkomsten) plat te maaien. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het zal duidelijk zijn waar mijn sympathie ligt, bij de onderdrukten
in deze ongelijke strijd. (stenen tegen militaire overmacht)
En wat houdt democratisch kiezen in tegenwoordig?
men kiest daar met z'n maag denk ik, en ik kan dat best begrijpen.
Beider huidige regime's zijn schuldig aan de patstelling, of dat ooit wordt opgelost?
privé bericht reactie
Bp2
johnnymunich
10-02-2010 om 16:54
De zoveelste haatactie tegen Israel. Het zijn allemaal leugens, er bestaat niet zoiets als een Palestijns volk. Lees maar zelf:

http://xandernieuws.punt.nl/?id=570437&r=1&...

Zegen Israel en u zult gezegend zijn, maar een vloek komt over hen die het volk van JHWH vervloeken.
privé bericht reactie
Ban_de_bom
loner
10-02-2010 om 17:26
Men heeft Israel totaal in de hoek gedreven.


tegen een dergelijke verdraaiing van de werkelijkheid kan ik niet op.
privé bericht reactie
N2209163750_4579
crisis
10-02-2010 om 18:01
@johnnymunich.......haatactie tegen Israel? neen, weergave van de realiteit van dit moment.

de Joden hebben het recht op heel Israel???
en dan ook nog:...zegen Israel, anders......typerend toch?
@loner...dat bedoel ik ook.
privé bericht reactie
Bp2
johnnymunich
10-02-2010 om 18:55
@crisis: ja, deze actie komt mij voor als aanzetten tot haat tegen Israel, of dat nu een weergave van de realiteit op dit momentis of niet. Ik zou in Nederland ook veel haat kunnen verspreiden als ik zou zeggen dat Moslims zo om hun geloof vervolgd moeten worden als hoe ze elders andersgelovigen vervolgen. Het zou ook een weergave van de realiteit op dit moment zijn. Maar liefdevol is het niet, en het lost geen enkel probleem op.

Zegen Israel, anders...
Ik bedoel het niet arrogant. Het klinkt ook keihard, maar ik doel op een geestelijke wet. Ik heb weleens gehoord dat satanisten andere mensen vervloeken, maar daarbij de ervaring hebben getrokken dat je nooit een jood of een christen moet vervloeken, omdat anders de vloek terugkomt. Daar kun je in geloven of niet. Er is geen ander volk ter wereld waar zo'n bijzondere zegen op rust (ook al zou ik het als niet-jood wel anders willen zien). Normaalgesproken zou een klein volkje als de Joden allang van de kaart geveegd zijn, ware het niet dat er een levende God achter zat, die hen beschermt. Ik heb veel gelezen over het Palestijns-Israelisch conflict en kan niet tot een andere conclusie dan deze komen.

Zo is het bizar dat Israël in 1948 als overwinnaar uit de oorlog kwam. De legers van de zeven Arabische landen marcheerden over de pasgeboren staat in een poging om 'de Joden in zee te duwen'. Met een veel kleiner leger stootte Israël niet alleen de aanvallers af, maar verwierf meer van Palestina dan is bepaald was in het plan van de VN.
In dit conflict was Israël getuige van vele Gideon-achtige interventies (zie in de Bijbel voor voorbeelden van wat een Gideon-achtige interventie is). Een Syrische kolom van 200 gepantserde voertuigen - inclusief 45 tanks viel Degania aan, de oudste kibboets in Israël. Deze aanval werd afgeweerd met slechts een aantal verouderde houwitsers (soort artillerie). In Safed, in de buurt van de zee van Galilea, werd een kleine eenheid van de Israëlische verdedigers geholpen door een plotselinge tropische storm die losbrak boven duizend Arabieren.
Tijdens de Zesdaagse Oorlog in 1967 werd Israël opnieuw aangevallen. De natie overschreed de gecombineerde krachten van Syrië, Jordanië en Egypte, en heeft de Golan-hoogvlakte, Oost-Jeruzalem, de Westelijke Jordaanoever (Judea en Samaria) en de Sinaï veroverd. Het was een van de grootste militaire prestaties in de geschiedenis.

Ik wil overigens niet zeggen dat ik het eens ben met de politiek die ten opzichte van de Palestijnen gevoerd wordt.
privé bericht reactie
Bottleneck_beauty_2
Misty
10-02-2010 om 19:18
Nu ben ik niet anti Israel, oftewel ik ben meestal Pro Israel, maar dit gaat me toch te ver.

Hm, het is natuurlijk ook een manier om pro-lobby af te zwakken, magische krachten, vervloekingen, ingrijpen van hogerhand.

of ...

Knokken voor je leven, verlies je, dan verlies je alles.
privé bericht reactie
Oberon
Oberon
10-02-2010 om 20:12
Al dat gezever over 'heilig land' en 'heilig volk' is natuurlijk volstrekt ridicuul en van een dergelijk niveau dat ik er niet eens op reageer. Net als claims van 2000 jaar oud, dat gaat ook totaal nergens over, straks komen zeker de kaninefaten ons land opeisen!
privé bericht reactie
Oberon
Oberon
10-02-2010 om 20:13
Maar in Israel is het gewoon een alles of niets, net zoals Misty zegt.
Wel, de Joden hebben 'gewonnen' en de Palestijnen willen de trootsprijs niet. Dat is hun goed recht, maar dan niet jammeren graag.
privé bericht reactie
N2209163750_4579
crisis
10-02-2010 om 20:45
@johnnymunich
Ik kan niet zo veel met; een levende God, en zijn/haar zegening over de Joden, ook niet dat dit land door God aan de Joden zou zijn gegeven.
Volgens mij woonden er toen al mensen...een heel bont gezelschap van zeer diverse afkomst.
met alle respect maar we zullen in deze discussie niet nader tot elkaar komen....
privé bericht reactie
Smooth-star
Starrie
10-02-2010 om 21:36
ho, wacht even: zijn we niet allemaal kinderen van God? Wat maakt de Joden meer dan ons? Het gezegende volk? Sorry hoor, dan heeft God wel nogal een manier om zijn zegen te tonen. Het is vreselijk wat er in het verleden gebeurd is en er is geen excuus voor de Jodenvervolgingen in eender welk tijdperk of plaats. Maar daarom zeggen dat Joden meer zijn dan anderen?? Ik ben niet tegen Joden en zeker geen voorstander van alle Jodenhaat.

Zelf geloof ik in leef en laat leven, maar dat kunnen ze ginds niet. Dan heb ik het niet enkel over de Joden, maar ook over de Palestijnen. En wie is dan het slachtoffer? De gewone mensen die proberen het beste van hun leven te maken, of ze nu Jood of Palestijn zijn.

En: als ik nu mijn familielijn 2000 jaar terug volg, heb ik het recht om iemand anders zijn grond af te pakken. Dat moet ik onthouden!
privé bericht reactie
Hathyoga_029
Socrates
10-02-2010 om 21:40
Het mooie van het Nederlands Palestina Komitee is dat men bij hun niet aan kan komen met jodenhaat of antisemitisme want;

"We kennen het NPK als een organisatie die sinds jaar en dag een lans breekt voor de Palestijnse zaak. Eén beginsel heeft daarbij altijd hoog in het NPK vaandel gestaan want men wil ten ene male voorkomen dat kritiek op Israël tot jodenhaat leidt. Geheel terecht. Niet alleen omdat het NPK zelf verschillende joden in zijn gelederen kent, maar ook omdat er sinds de vroegste dagen van het zionisme sowieso altijd veel kritiek op deze nationalistische ideologie heeft bestaan binnen de joodse gemeenschap. Dat geldt zowel voor linkse als religieuze joden. Joden en Israël zijn niet identiek aan elkaar."

http://www.stelling.nl/kleintje/actueel/FUWJ126...

Hier nog een mooi initiatief van van Joodse mensen die kritisch zijn op het Israëlische beleid:

http://www.eajg.nl/

De Joodse Noam Chomsky was zelf ooit een (linkse) Zionist, maar is nu zeer kritisch over het huidige Zionisme (niet alleen het Jodendom heeft een Zionistische tak, wat velen niet weten is dat het Christendom ook een Zionistische tak heeft en dat deze 2 samenwerken om hun doelen te verwezenlijken).

http://www.icej.nl/christenzionisme/geschiedeni...

Het is zeker interesant om je daar eens in te verdiepen.

Ik denk ook dat als je verandering wil in een bepaalde groep deze het beste van binnen hun eigen groep kan komen.
privé bericht reactie
Hathyoga_029
Socrates
10-02-2010 om 21:54
"Ware het niet dat er een levende God achter zat, die hen beschermt."

Ja, als je dat nu tegen een Psychiater zegt dat laat hij je opnemen, maar in dit verband wordt het nog steeds als excuus gebruikt om oorlog te voeren en ik kan met de beste wil niet geloven dat een "God" daar achter zal staan.
Diezelfde "god" heeft wel meer gezegd zoals gij zult niet doden, om vervolgens de opdracht te geven alle mensen van Jericho over de kling te jagen, mannen, vrouwen, kinderen en zelfs hun vee.

Gelukkig kwam er daarna een Wijze Jood die zich dan ook distantieerde van deze God en het oude testament....Jezus heette ie geloof ik.
privé bericht reactie
Ban_de_bom
loner
10-02-2010 om 21:54
Wel, de Joden hebben 'gewonnen' en de Palestijnen willen de trootsprijs niet.


Alsof het een partijtje voetbal is.
privé bericht reactie
Oberon
Oberon
10-02-2010 om 22:02
Nee, het is geen partijtje voetbal, @loner Er is oorlog gevoerd en de Palestijnen hebben verloren. En dat eeuwige gejammer er over hangt me wel eens de keel uit. Rond die tijd heeft de USSR een deel van Polen geconfisqeerd, hoor je geen mens meer over. En zo hoort het ook, maar die Palestijnen blijven maar doorgaan met dreigen Israel te vernietigen.
Hamas althans.
privé bericht reactie
Ban_de_bom
loner
10-02-2010 om 22:09
Ik heb het gevoel dat je geen flauw idee hebt waar je over praat.

Lees eens wat:
http://www.stanvanhoucke.net/
privé bericht reactie
« Vorige 1 2 Volgende »

Reageren op dit artikel? Log in of registreer jezelf

Waarom eKudos gebruiken

  • Deel en ontdek nieuws, video’s, foto’s en tips
  • Schrijf en plaats nieuws dat jij belangrijk vindt
  • Start een vriendennetwerk
  • Stem! Op ekudos is heel Nederland de redactie
  • Geef je mening en start discussies
  • Volg het nieuws van vrienden en bekenden
  • Start een weblog met gelijk een groot publiek
  • Ontdek het leukste en beste nieuws van het web


Dit artikel heeft kudos ontvangen van:

  • Socrates
  • volare
  • Breinbrouwsels
  • reiny-leek
  • Starrie
  • Barish
  • SimonVennekens
  • Grootmoeder
  • Johnito
  • crisis
  • wink
  • loner
  • Stelling
  • profpubliciteit
  • repelsteel
  • nielk
  • yancko

Sidebar

Meest populair in Nieuws & Opinie

  • 20 Alcoholbeleid 1856: een vergrijp tegen de zeden
  • 18 Politieman aangehouden in zaak Milly
  • 18 Wouter Bos stapt op
  • 17 Britten zijn viezerikken
  • 16 Goud geld door exotische dieren.
  • 16 Die zag men niet aankomen...
  • 15 "Robvandam paranoia debunker van Ekudos rijp voor Zaplog"
  • 14 Smerissen openen klopjacht op "Tunnelvrouw" ( ha ha ha succes ermee )
  • 14 Machtsmisbruik Monsanto juridisch onder de loep genomen
  • 13 PVV kan niets zonder zetels in 1e kamer